Telefoonverzekering
Telefoonverzekering
Telefoonverzekering
Bij het aanschaffen van een nieuwe telefoon wordt er vaak door een medewerker geadviseerd om een verzekering tegen diefstal en schade af te sluiten. Maar is dit een overbodige uitgave of is dit een handige toevoeging? Hierop en andere vragen over het afsluiten van een telefoonverzekering zullen wij hieronder een duidelijk antwoord geven.
Overigens hoef je niet direct een besluit in de winkel te nemen. Bij de meeste providers is het mogelijk om hier rustig over na te denken.
Wat is een verzekering voor je telefoon?
Een telefoonverzekering beschermt de klant bij schade of diefstal van een toestel. Een verzekeringsmaatschappij vergoed de gehele schade of een bepaald bedrag van de schade. Hiervoor betaald de klant maandelijks een premie aan de verzekeringsmaatschappij en de hoogte van deze premie is afhankelijk van het risico van de schade en welk toestel je aanschaft.
De kosten van een telefoonverzekering
De maandelijks premies voor een telefoonverzekering is relatief hoog in vergelijking met de waarde van een toestel. Dit is overigens eenvoudig te verklaren, een telefoon is namelijk een voorwerp dat dagelijks wordt gebruikt en vaak in aanmerking komt met kwetsbaarheden. Ook is het een populair doelwit voor diefstallen. Daarom betaal je jaarlijks ongeveer twintig procent aan premie van de nieuwwaarde van het toestel. Zo betaal je voor een telefoon met een waarde van 400 euro, jaarlijks ongeveer een premie van 80 euro. Voor een maandelijks opzegbaar contract voor je verzekering betaal je overigens drie of vier euro extra.
Naast de maandelijkse premie betaal je bij diefstal en schade ook een eigen risico van circa 50 euro. Je kunt ervoor kiezen om geen extra kosten te hoeven betalen, maar dan wordt de maandelijkse premie met enkele euro’s verhoogt.
Wanneer is een telefoonverzekering nodig?
Dit is lastig te bepalen en verschilt per toestel en per persoon. Zelf kun je het beste inschatten hoe groot de kans is dat het toestel beschadigd of gestolen raakt en hoe groot de schade uiteindelijk zal zijn. Bereken hoeveel je maandelijks kwijt zult zijn aan premies en hoeveel je kwijt zult zijn bij eventuele schade. Zo kost het repareren van een gebroken scherm bij een telefoonwinkel ongeveer 70 euro. Als je ook nog een eigen risico van 50 euro moet betalen betekend dat de verzekeringsmaatschappij 20 euro zal vergoeden. Daarnaast zijn er genoeg telefoongebruikers die in de afgelopen jaren geen schade aan hun telefoon hebben opgelopen.
Je bent al verzekerd
In sommige gevallen loop je het risico dat je met een telefoonverzekering dubbel verzekerd bent. Vaak ben je al verzekerd voor schade aan je toestel met een inboedel- of reisverzekering. Informeer hier duidelijk na alvorens je een telefoonverzekering afsluit. Daarnaast ontvang je bij het aanschaffen van een nieuw toestel een garantie van minimaal twee jaar. Deze garantie geldt overigens niet tegen diefstal of schade door schuld.
Verzekering met eigen risico
Bij diefstal, schade of verlies betaald de klant een eigen risico van gemiddeld 50 euro. Bij diefstal of verlies staat dit bedrag in het niets tot de waarde van de schade, maar bij schade aan het toestel is de kosten in veel gevallen lager of ongeveer hetzelfde als het eigen risico. Naast het eigen risico wordt er ook nog circa 10 euro poliskosten in rekening gebracht. Maak alvorens je besluit om wel of geen telefoonverzekering af te willen sluiten een berekening van de schade die je op kunt lopen en of je voordeliger uit zult zijn met of zonder een verzekering voor je telefoon.